Enviat per: SRC | 13 Juny, 2010

Sortida per les fonts de Mura

La darrera excursió del curs ha començat a l’aparcament de Mura, des d’on hem baixat cap a l’església del poble i tot travessant la riera de Nespres hem començat a pujar per un camí envoltat d’aigua per tots costats i és que a Mura l’aigua brolla de qualsevol indret.

La pujada va resseguint vells bancals de cultius fins que una fita ben marcada ens indica que hem arribat a la rimera font del recorregut, la font del Formatget, un bell indret sota un arbre que l’aixopluga i en el que les seves arrels fan de banc per poder-s’hi asseure una estona. Seguim pujant fins arribar de nou a una fita que ens marca que seguint el bancal a mà esquerra arribarem a la espectacular font del Foradot, que està situada dins d’una cova que malauradament ha perdut part de la seva bellesa degut a que se li han arrencat part d eles seves estalactites. De totes maneres el lloc mereix la pena i si ha plogut podreu gaudir d’un salt d’aigua just al davant de l’entrada de la cova .

Seguim de nou el camí de pujada i així que trobem el primer trencall a mà dreta l’agafem i seguim un camí planer fins a un nou salt d’aigua, anomenat la font de la Blanquera. Seguim el camí i passem pel costat d’un antic forn de calç i desprès iniciem una suau pujada fins a la Creu de la Vila, una antiga creu de terme entre Mura, La Vila i el Puig de la Balma. En aquest indret fem una parada i aprofitem per esmorzar.

Un cop tips, seguim el camí en direcció al Puig de la Balma i quan arribem a una zona d’antigues vinyes busquem unes fites marcades amb pedres que pel mig de les velles vinyes ens portarà a una antiga font de pastor, una curiosa construcció de pedra que amaga al seu interior un espai per emmagatzemar-hi l’aigua de la pluja. Refem el camí i seguim el camí marcat que de seguida ens portarà a un de més ampla que desprès de baixar cap a la riera del Codolosos la travessa i puja cap a la casa de La Vila, avui residència rural. Abans d’arribar a la carretera que porta al Puig de la Balma agafem un camí a mà dreta que passa pel costat d’una antiga bassa i que inicia una baixada tot seguint el curs de l’anterior riera cap a cal Miqueló. Al final de la baixada cal travessar la riera en direcció a la casa i passar pel costat d’un vell molí ara convertit en museu visitable.

El camí ens portarà a la carretera de Rocafort, la qual seguirem en direcció a Mura fins arribar a una zona de pícnic que queda a la dreta. Agafem unes escales de pedra que ens duran a baix de la riera de Nespres i la travessem. El camí puja i ens du sota d’una balma de pedra a la font de la Mascarosa. Es tracta d’un lloc ben arreglat amb una taula rodona que ens recordarà la coneguda font de la Pola. Tornem enrera però abans d’arribar de nou a la riera agafem un camí a mà dreta que indica Mura. El seguim i resseguint la riera arribarem primer a una zona ben arreglada corresponent a un antic molí i la seva bassa de recollida d’aigües i poc desprès a Mura. L’excursió nosaltres l’hem finalitzada amb un dinar de germanor a cal Carter.