Al Hotel Don Cándido, seu del Rotary Club de Terrassa, l’historiador Sr. Manel Márquez Berrocal, president del Centre d’Estudis Històrics de Terrassa, CEHT, doctor i professor d’Història Contemporània) ha fet la presentació del llibre “Una Història de Terrassa” tot destacant:
Que el llibre s’ha editat amb la col·laboració de l’Ajuntament de Terrassa, i que es tracta d’un llibre amb caràcter profundament didàctic, pedagògic, divulgatiu amb un inqüestionable rigor històric.
També ha fet esment que al 1987 alguns membres del CEHT ja van realitzar un primer llibre sobre la Història de Terrassa que va suposar un gran avenç en el coneixement del passat terrassenc i la versió actual el que fa es aglutinar totes les recerques, investigacions i aportacions historiogràfiques fetes pels diferents historiadors i historiadores locals i aquelles persones de la ciutat que són estudioses dels temes històrics en aquests darrers 30 anys.
Segons les seves pròpies paraules, el CEHT té com a objectiu conèixer, analitzar, comprendre i divulgar la història de la nostra ciutat amb l’afany de ser socialment útil a la majoria dels homes i dones que hi viuen i treballen amb la finalitat de construir un món millor, més lliure i més just. Els seus més de 125 socis i sòcies donen suport al coneixement històric com una eina per al futur i l’entitat no te afany de lucre.
Del llibre ha destacat que és una història de Terrassa feta en funció dels historiadors que l’han fet i que si haguessin estat altres segurament seria una “altra” història de terrassa, però que en tot cas no seria pas massa diferent. Indica que recull diferents punts de vista, cosa que fa, més plural l’anàlisi, més encertades les afirmacions i, en conseqüència, més obertes al debat i la reflexió.
El llibre està destinat a tot tipus de públic i s’ha realitzat amb un disseny molt innovador (obra d’Intus, Carles Gómez i Anna Escardò) que ajuda a que la lectura sigui molt entretinguda, tot i les critiques de que és un llibre sense índex, ja que els continguts estan ordenats per colors.
És una obra profundament didàctica, pedagògica, divulgativa i rigorosa que recull la síntesi de recerques i investigacions dels últims trenta anys. Una història local, però no localista. En aquesta obra s’ha recollit la vida de les persones intentant defugir d’entrar a personalitzar els fets en ningú i destaca que la part que té més pes és la relativa a la història contemporània.
Els autors i autores del llibre han estat: Manuel Márquez Berrocal (coordinador); Ismael Almazán Fernández; Jan Brugueras i Torrella; Domènec Ferran i Gómez; Marc Ferrer Murillo; M. Gemma Garcia Llinares; Josep Lluís Lacueva; Ana Belén Mesa Arqués; Antonio Abel Moro García; Bernat Pizà i Castella; Teresa Rodríguez Herrerías, Vicenç Ruiz Gómez; Joan Soler Jiménez; Marcel Taló Martí i Anna Vila Gestí. I els tècnics/ques: Gemma Elias; Marina Rodríguez; Enric Sanllehí i Pol Torres.
El llibre te dues dedicatòries, per una part al historiador Josep Fontana i Lázaro (1931-2018) i per l’altra a la historiadora Lourdes Planas i Campderrós (1964-2017).
Del llibre se n’han fet 1000 exemplars i ja en porten venuts més de 350, tot confiant en que per Sant Jordi es puguin exhaurir.
Al final esmenta que ens propers dies es faran diferents presentacions de cadascuna de les parts del llibre amb els historiadors que les van fer i en diversos espais de la ciutat:
- 17 de gener a les 19:00 – Prehistòria i història antiga a la Seu d’Ègara.
23 de gener a les 19:00 – Història de l’edat mitjana a la Casa Alegre.
- 30 de gener a les 19:00 – Història moderna a l’Arxiu Històric.
- 6 de febrer a les 19:00 – Història contemporània al Mnactec.
Al final el president del Rotary Terrassa, Sr. Domènec Ferran ha lliuratr un obsequi al Sr. Manel Márquez i s’han realitzat les fotos de rigor.
Deixa un comentari