Enviat per: SRC | 12 Mai, 2019

Excursió a la cova i la balma dels Debanadors

L’excursió ha començat a l’Alzina del Sal·lari on hem deixat els cotxes per agafar el camí que gira després de l’aparcament a mà dreta i que desprès d’una pujadeta et porta als graons de Mura per arribar finalment a Coll de Boix.

D’allí hem agafat el camí que baixa per l’altra banda i que després de travessar una pista ampla baixa  cap a la zona de l’agulla de Matarrodona. Quan arribem al trencall que portaria a l’agulla agafem el camí que gira a la dreta i que de forma planera ens porta en direcció a l’Era dels Enrics. En una zona oberta i en la que es pot admirar la serralada de Montserrat i el torrent amb l’agulla de Matarrodona just davant nostre ens hem aturat a esmorzar.

Una mica més endavant i just en una zona en que s’està fent una important tallada d’arbres hem agafat un camí que surt a mà dreta i en la primera clariana que trobem hem començat a baixar per la zona rocallosa fins arribar a una pista que es veu sota nostre i que per culpa de la tallada d’arbres s’ha de baixar amb compte per sobre de troncs tallats.

Un cop a la pista l’hem seguida a mà dreta i baixant cap al fons del torrent del Sot dels Debanadors. A partir d’aquí no donarem més explicacions ja que el que hem fet és anar a la cova dels Debanadors que és un refugi natural que una colla ha conservat durant molts anys i que tenen arreglat i desitgem preservar la seva ubicació. Només direm que per arribar-hi cal passar pel mig de dues grans roques.

Després de visitar-lo em tornat a passar per les roques i hem agafat un camí que surt a ma esquerra i que puja fort cap amunt fins a trobar una pista oberta recentment per les màquines que han fet la tallada d’arbres. Sempre amunt al final ens hem desviat cap a la nostra dreta, en direcció al Turó de la Campana, fins a trobar el camí que porta a la Balma dels Debanadors.

A la Balma hi hem fet una parada i hem explicat la història del crim que s’hi va produir al S. XVI i que us deixem en un PDF al final d’aquesta crònica. Cal dir que la font del Rossinyol, que hi ha al fons de la balma, estava ben seca.

De nou hem seguit el camí que ens ha portat fins a la clariana que abans havíem agafat per baixar al torrent  i des d’aquest punt el que em fet és refer el camí d’abans pas per pas fins arribar de nou a la zona de l’aparcament de l’Alzina del Sal·lari.

En un punt del recorregut que mantindrem ocult per tal de conservar-lo hem trobat la Fritil.laria Pyrenaica i n’hem pogut observar la seva bellesa (en el PDF us expliquem les característiques d’aquesta curiosa flor del nostre Parc Natural) i també hem trobat exemplar d’orquídea anomenada Curraià blanc.