Enviat per: SRC | 9 Abril, 2008

L’art de fer una pregunta clau per J. Wagensberg


Jorge Wagensberg En el transcurs del “Fòrum 2008”, el professor Jorge Wagensberg, fundador i primer director del Museu de la Ciència de la Caixa, professor de la Universitat de Barcelona i director de làrea de Ciència i Medi Ambient de la Fundació “La Caixa”, va desenvolupar la seva conferència sobre el tema de “l’art de fer una pregunta clau”.

D’una manera brillant va explicar que la qüestió de fer una pregunta clau implica que en les nostres observacions no ens hem de pregunta el “perquè?” sinó el “com?”. Davant d’una realitat ens hem de preguntar quina és la pregunta que ens hauríem de fer per arribar a saber com és que succeeix aquesta realitat.

Per il·lustrar les seves explicacions ens va mostrar diferents exemples basats en l’observació de les coses més senzilles que ens rodegen: com el fet de que la forma que es dona més a la natura és la forma esfèrica, l’evolució d’aquesta mateixa forma al hexàgon esferes i hexàgons per una simple qüestió d’aprofitament de l’espai, així com la transformació que van sofrir els ésser vius, que necessitaven del moviment, adoptant formes basades sempre amb la simetria axial.

Interessant va ser l’explicació de l’adopció de la vota anomenada “catenària” com a forma que elimina tensions tangencials i que va ser adaptada pel genial Gaudi per demostrar que es podien construir grans catedrals sense necessitat de contraforts, ja que la carrega en aquest tipus de voltes és únicament vertical. A la natura aquesta forma ha estat la trobem en molts exemples ja des de temps molt llunyans i fins i tot serveix per explicar com els grans dinosaures podien aguantar les seves masses corporals amb la simple adopció de la catenària en la forma del seu cos catenaria.

Per trobar la pregunta clau hem d’intentar reduir la qüestió a la seva part més fonamental, igual que fan els matemàtics quan aconsegueixen explicar una llei de la natura amb una simple formula. En aquest sentit ens va ensenyar un exemple de com Picasso mitjançant uns senzills esbossos aconsegueix transformar l’essència d’un brau en unes poques línies.

Aquesta ha estat una conferència d’un científic que sap molt be com fer arribar el seu coneixement als demès, d’una manera senzilla, planera i fent pensar a qui l’escolta. Gràcies Sr. Wagensberg per la seva lliçó.

Enviat per: SRC | 4 Abril, 2008

Fòrum Rotary 2008: Jorge Wagensberg


jorge wagensberg Jorge Wagensberg, nascut l’any 1948, és doctor en Física i professor de Teoria dels Processos Irreversibles de la Facultat de Física de la Universitat de Barcelona. Més enllà de la seva tasca com a docent, Wagensberg s’ha distingit sobretot en la seva faceta de divulgador científic, tant a través d’una extensa producció bibliogràfica com mitjançant la creació i direcció de museus. Jorge Wagensberg és el creador i primer director del Museu de la Ciència de la Fundació “laCaixa”, una institució pionera al món entre les de la seva categoria. Actualment és director de l’Àrea de Ciència i Medi Ambient d’aquesta Fundació. També és l’autor d’una llarga col·lecció de llibres, amb títols tan suggerents com Nosotros y la ciencia, Ideas sobre la complejidad del mundo, Si la naturaleza es la respuesta ¿cuál era la pregunta?, La rebelión de las formas o como perseverar cuando la incertidumbre aprieta, A más cómo menos por qué y El gozo intelectual.

Jorge Wagensberg pronunciarà una conferència amb el títol “l’art de fer la pregunta clau

El “Fòrum Terrassa” és un espai de reflexió i de debat que el Rotary Club de Terrassa organitza periòdicament a la nostra ciutat. Una conferència, oberta a la participació de tota la ciutat, i un col·loqui amb alguna personalitat de la vida política, econòmica o cultural del nostre país. Pel “Fòrum Terrassa” han passat personatges de la talla de Jordi Pujol, Antoni Brufau o Joan Laporta, per posar només tres exemples recents.


Morral Gran L’excursió d’aquest mes ha estat un xic fluixa en quant a participació i és que la proximitat de les vacances de setmana santa segur que ha influït.

Tot i així uns quants valents varem decidir seguir els passos del nostre inimitable guia, en Raimon Sallares. La ruta començava al peu de Can Bufí, tot pujant per la canal del Forn del Cargol Canal del Forn del Cargol fins arribar al Morral Gran, lloc on hem aprofitat per gaudir d’una immillorable vista de Montserrat, de la Mola i del Montcau.

Era un lloc tan especial que l’hem triat per esmorzar Obits esmorzant 1 Obits esmorzant 2 i petar la xerrada .

L’excursió a continuat en direcció a la Carena del Pagès, per agafar el trencall que porta a la Font Flàvia, Font Flàvia Font Flàvia 2 que per cert rajava abundosament. Un cop plenes les cantimplores hem continuat el camí tot rodejant el turó cami dels Obits fins arribar als Òbits Els Obits, un dels darrers habitatges sota balma de Sant Llorenç i que sembla va ser definitivament abandonat a finals del segle XIX.

Dels Òbits hem tornat  cami de tornada cap a la Carena del Pagès per agafar la Canal del Pi Tort que ens ha dut a Can Pèlegs i de nou fins als cotxes.

Enviat per: SRC | 12 Març, 2008

Creació d’un Blog pas a pas


 

com fer un blog santi conferencia blogs Tal i com vàrem quedar en la presentació – conferència sobre els blogs, aquí teniu larxiu en format pdf per poder veure pas a pas com podeu fer un blog des de wordpress. “Creació de blogs“.

Recordeu que si teniu algun dubte o dificultat només cal que m’envieu un mail a rotary@terrassa.net

 

Enviat per: SRC | 11 Març, 2008

Viatge a Cracovia (curs d’art 2008)


Ja podeu consultar la informació sobre l’organització del viatge que farem a Cracovia en motiu del tancament del curs d’art d’aquest any en l’apartat anomenat: “viatge cracovia” d’aquest mateix blog.

Enviat per: SRC | 11 Març, 2008

Presentació del Blog del Club Rotary


blog rotary En una conferència – col.loqui en Santi Rius ens ha presentat el Blog del Rotary Club de Terrassa i la seva evolució en els darrers mesos. En la presentació ha fet esment dels continguts que hi podem trobar i de com es pot col·laborar en ells.

També ha explicat l’ importància del nou fenomen dels blogs a Internet i de les diferències entre un blog personal i un blog d’empresa. S’ha tractat el món dels blogs dins de l’àmbit terrassenc i s’ha finalitzat l’acte amb un breu curset de, cóm crear un blog en pocs minuts (en un proper article trobareu el curs en format pdf).

Enviat per: SRC | 27 febrer, 2008

Conferencia sobre Egipte


doctor comerma en la conferencia sobre egipte El Doctor Josep Comerma ha realitzat una conferencia sobre Egipte, titulada “Saqqara i Oxirrinc”, basada en el seu viatge a terres egípcies amb l’expedició muntada per la Societat Catalana d’Egiptologia (SCE) y la visita a les excavacions que es duen a terme en la zona d’Oxirrinc.

La Necròpoli de Saqqara és una de les principals necròpolis reials de Memfis i ha estat un centre amb presencia de diferents cultures fins a l’edat mitjana el que fa que es puguin trobar molts restes arqueològics d’èpoques molt diverses. El més significatiu d’aquest jaciment és el recinte funerari del rei Djeser amb la seva coneguda “piràmide esglaonada” rodejada d’un zona emmurallada amb 14 portes falses i una única que permet l’entrada a la tomba.

piràmide esglaonada La piràmide esglaonada és obra del cèlebre visir, arquitecte, escriba, astrònom i metge, Imhotep, i està basada amb la superposició de fins a 6 mastabes (4+2) situades sobre una d’original, que és en la que estava excavada la tomba del propi rei. En la zona també es pot visitar el museu Imhotep recentment obert, a més de les mastabes de Mereruka, Kagemni, Ptahhotep i Ty i la piràmide de Teti i Dashur del faraó Snefru.

En el Jaciment arqueològic d’Oxirrinc (també conegut com d’El Bahnasa) , ens ha mostrat les recents troballes de la necròpolis que va de l’època saïta a la ptolemaica (sota les ordres del fundador d ela SCE, el Sr. Josep Padró). Ens ha destacat el temple d’Osiris, anomenat “Osireion” i la Tomba de Het tomba de het Per saber-ne més ens ha recomanat que visitem la web de la SCE (http://www.egiptologia.com/sce/).

Finalment ens ha fet un recorregut fotogràfic pel Nil, mostrant-nos els famosos nilòmetres,.fins arribar a Asuan amb el temple d’Abu Simbel com a gran atractiu turístic temple d’Abu Simbel.

Ha tancat la seva conferencia fent referència al Museu de Montserrat i la seva excel·lent mostra egípcia i sobre el museu Víctor Balaguer de Vilanova amb la col·lecció Toda, un xic més desconeguda, però igualment interessant.

Enviat per: SRC | 18 febrer, 2008

Visita al Museu Barbier-Mueller


museu barbier mueller visita museu barbier Aquest cap de setmana s’ha realitzat la visita guiada al Museu Barbier-Mueller d’art precolombí, amb l’assistència de bona part dels que van realitzar el curs d’art d’aquest any, dedicat precisament a les cultures d’aquesta època. El museu Barbier- Mueller es troba al carrer Montcada 12-14 de Barcelona (més informació a: http://www.barbier-mueller.ch/).

A la foto podeu veure el grup que va fer la visita amb l’Àngel Morillas, que ha estat el professor encarregat d’impartir el curs d’art.

Enviat per: SRC | 18 febrer, 2008

Excursió a Sant Llorenç (Puig Codina i Roca Corb)


pujant des dels rourets pujant al puig codina L’excursió d’aquest dissabte semblava fàcil i curta abans de fer-la, però cal dir que ha estat un trencacames ja que no hem parat de pujar i baixar. Hem començat deixant els cotxes a el Rourets i d’allà hem pujat fins al cim del Turo de Puig Codina cim del puig codina puig codina baixant. El Ramon Guijoan ens ha ensenyat el seu nou equipament de botes i anorac i hem pogut comprovar que era de bona qualitat ja que tot i pujar i baixar del turo pel lloc més difícil no ha passat rés.

Del cim hem baixat en direcció al Turo de la Carlina, on hi havien apostats un bon nombre de caçadors de senglars; un cop al Collet de l’Arca ens hem desviat a la dreta per arribar a la Roca del Corb , on hem esmorzatcam� a roca corb esmortzar a roca corb vista de la mola tot gaudint d’una magnífica vista de la mola .

L’esmorzar ha estat tota una sorpresa, de part de nou d’en Ramon, ja que de la seva petita motxilla ha començat treure un bon nombre de vasets de xocolata calenta que decorava amb un esprai de nata xocolata amb nata; voleu més sibaritisme en plena muntanya!

Un cop ben tips, hem baixat pel camí de l’avenc de la Pinassa i aquí ens hem perdut degut a una neteja de boscos que ha confós els camins habituals i com que no ens hem volgut aventurar a trencar pel mig del bosc, cap al plà d’en Suris, per por als trets dels caçadors que sentíem ben a prop, hem mirat de sortir-ne pujant i baixant fins arribar a la Torre Salvans baixant cap a la Torre Salvans torre salvans (residencia que va allotjar el president Azaña durant la guerra civil), i d’allà per la carretera fins al Torrent de l’Escaiola per arribar de nou al pàrquing dels Rourets.

Enviat per: SRC | 15 febrer, 2008

Ryla 2008


ryla Aquest any el Ryla 2008 està organitzat pel Club Rotary de Sant Feliu de Codines – Cingles de Bertí i es farà a Barcelona els dies 28, 29 i 30 de març, amb la participació de la Universitat de Barcelona-IL3.

Hi poden participar fills de socis del Club i el cost d’inscripció és de 160 € per alumne. El nombre de places per aquest Ryla és de 30 com a màxim. Si algu està interessat pot dirigir-se directament al Secretari del Club o al President.

« Newer Posts - Older Posts »

Categories