Enviat per: SRC | 22 febrer, 2012

Vallesos una publicació que ens aporta valors


En el decurs del plenari del dia 21 de febrer en el Rotary de Terrassa, desprès de la lectura d’una poesia de J.V. Foix a càrrec del Josep Comerma, hem rebut la visita dels representants de la publicació “Vallesos” que ha  realitzat una interessant presentació del perquè van decidir embrancar-se en aquest interessant projecte editorial.

La primera part de la presentació ha estat realitzada pel seu editor, en Ramon Vilageliu que ens ha explicat que es tracta d’una publicació jove ja que només porta 1 any al mercat, però que al seu darrera hi ha molt s anys d’estudi del projecte. El seu lema “gent, terra i patrimoni” reflecteix molt bé els valors implícits de la publicació, valors que ens defineixen i que ens definiran doncs la gent dels vallesos evoluciona i la publicació té l’objectiu de fer-ho alhora. Es tracta d’una publicació semestral i la seva sortida, 2 vegades l’any contempla les èpoques de primavera-estiu i tardor-hivern. No es tracta en cap cas d’una revista, sinó més aviat d’una mescla de revista-llibre amb vocació de que sigui un element a guardar, a rellegir a repassar i a perdurar, amb una clara intenció de despertar sentiments al qui la llegeix i fins i tot emocions quan algun dels temes tractats ens toqui més d’aprop.

La segona part de la presentació ha estat desenvolupada per el seu director, en Vicenç Relats, que ha  expressat que ens trobem davant d’un projecte singular que és material i immaterial alhora i que tot i adreçar-se a un espai territorial molt concret amb més de 1.200.000 habitants té molt clar que el públic objectiu de la publicació és molt més limitat ja que ha de tenir una predisposició determinada per valoritzar el que la publicació li ofereix.

Ha aprofundit en l’explicació dels continguts de la publicació, fent-nos adonar que en cada número hi ha un tema de fons que destaca per sobre dels altres i que en el primer número va estar dedicat als balls populars, mentre que en el segon ha estat l’esport, tot anunciant-nos que pel proper número el tema central serà el 50è aniversari de les riuades.

Amb una tirada de 4.000 exemplars i unes vendes aproximades d’unes 3.000 unitats, en Jordi Vila, cap de publicitat, ha indicat que estan molt satisfets de l’acolliment que han rebut per part dels lectors, entitats, anunciants i institucions que els han atorgat la seva confiança i suport. Des del Rotary de Terrassa creiem que aquesta publicació aporta valor al sentiment vallesà, ajuda a la nostra identitat, a aprofundir en el coneixement del que tenim més proper i que ho fa amb rigor, seriositat i professionalitat i per això volem recomanar a tothom que cerqui aquesta publicació als quioscs especialitzats i la compri, segur que no en sortirà decebut.


El Rotary Club de Terrassa informa que en la sessió, en que es va projectar el documental Enxaneta, es van recollir 1.109,70 € com a resultat de la recapta solidaria que es va realitzar entre tots els assistents.

És per aquest motiu que vol fer un agraïment públic als ciutadans de Terrassa per la seva generositat vers al Banc d’Aliments de Terrassa (El Rebost) que serà qui rebrà l’import d’aquesta ajuda.

Aprofitem aquesta informació per publicar unes quantes fotos més de l’acte:

Enviat per: SRC | 20 febrer, 2012

Presentació de la publicació Vallesos


El Rotary Terrassa rebrà la visita del director de la revista “Vallesos”, Sr. Vicenç Relats i del seu editor, Sr. Ramon Vilageliu.

Segons les seves pròpies paraules: “La identificació de cada persona amb un entorn complex i el sentit de pertinença que aporta el coneixement de les formes de vida actuals i passades són factors bàsics per elaborar un discurs que esbatani finestres i ens ajudi a entendre’ns com a habitants del Vallès.

Enviat per: SRC | 19 febrer, 2012

Excursió a l’ermita de Sant Pere del Dalmau


L’excursió a començat al pàrquing de les Arenes, a la banda esquerra de la carretera de Castellar a sant Llorenç Savall, d’aquí ens hem dirigit cap a la zona de l’ermita de la Mare de deu de les Arenes i hem seguit fins a trobar la Riera Seca que hem remuntat per la seva llera fins a trobar un encreuament de camins anomenat els quatre cantons.

En aquest punt hem seguit uns metres més amunt per la mateixa riera fins a trobar un trencall a la dreta marcat amb uns padrons que ens ha portat sota mateix del majestuós pi de les quatre besses, l’únic arbre declarat monumental del Parc. Vist el pi hem seguit el caminet amunt fins a trobar una pista que cal seguir en direcció amunt, sense desviar-se en cap dels trencalls que trobarem a la nostra dreta.

Finalment arribem a un nou encreuament i llavors cal seguir el camí que ens queda a l’esquerra i que ens porta molt aviat als plans de la masia del Dalmau. Prop d’una bassa ens hem aturat a esmorzar tot gaudint d’una magnifica vista del massís de sant Llorenç al fons, amb espectaculars vistes de la Morella, la cova del drac, roca Mur, etc.

Desprès de recuperar forces hem seguit fins la masia on cal destacar els seus dos antics rellotges de sol. Del costat dret de la casa surt un caminet que passa pel costat d’una gran figuera i pujant en s porta sense dificultats al peu de l’ermita de Sant Pere del Dalmau, del S.XII. Desprès de la visita hem baixat de nou cap a la masia per travessar la seva era i agafar un camí que baixa per l’altra banda tot resseguint una riera que ara ens quedarà a la nostra esquerra. El camí és ample i desprès de trobar un banc de color blanc a la nostra dreta, trobarem un caminet marcat amb uns padrons a la nostra esquerra que baixa fins la llera de la riera, la travessa i ens porta a la font del Cubell, que és la font que dona aigua a la masia del Dalmau.

Seguim baixant per la pista i deixem a la dreta una antiga cabana de pedra fins que arribem de nou al encreuament dels quatre cantons. No ens queda més remei que tornar per la Riera Seca ara de baixada fins arribar al trencall, a mà dreta, que ens porta de nou a l’ermita de les arenes. Ara hi parem per gaudir del bell paratge que la rodeja i aprofitem la parada per escoltar un petit concert d’harmònica que ens ha fet l’amic Ramon. La tornada la fem per una drecera del darrera de l’ermita que ens porta directament a l’aparcament on havíem deixat els cotxes. Una excursió plana i senzilla que passa per indrets molt bonics.

 

Enviat per: SRC | 17 febrer, 2012

Més de 250 persones veuen Enxaneta 3D


La sessió especial del passi del documental “Enxaneta 3D” organitzat pel Rotary Club de Terrassa, va reunir a més de 250 persones que van omplir la sala de projecció.

La sessió va començar amb un discurs del Santi Rius, President del Rotary de Terrassa que va aprofitar per agrair molt especialment la presencia de tots els representants del món casteller de la ciutat, ja que aquest era un dels elements integradors que cercava com objectiu l’organització d’aquesta trobada.

Finalitzat el seu parlament va cedir la paraula a l’Enric Cardús pels Minyons de Terrassa i al Mario Pena pels Castellers de Terrassa que van explicar diferents visions del fet casteller, centrant-se en els valors que aquests transmeten a la societat. La Nuri Escudé va llegir unes paraules del Emili Miró i l’Àngel Morillas va explicar el perquè la Unesco havia declarat patrimoni immaterial de la humanitat els castells.

El torn de parlament va ser tancat per el Regidor de Cultura de l’Ajuntament de Terrassa, Amadeu Aguado que va destacar que aquest havia estat un autèntic acte de ciutat i va agrair especialment al Rotary per fer-lo possible. A continuació en Ramon Anguera, director executiu del programa de castells de tv3 va presentar el documental i va expressar la satisfacció per part de TV3 per l’acte que Terrassa havia organitzat.

Al final de la projecció del documental es va fer una aportació voluntària i anònima a favor del Banc d’Aliments de Terrassa, “El Rebost”. En els propers dies comunicarem la quantitat que es va recaptar i més fotografies de la sessió.

Enviat per: SRC | 15 febrer, 2012

Passi documental Enxaneta 3D solidari


El Rotary Club de Terrassa promou un acte en commemoració de la declaració dels castells com a patrimoni immaterial de la humanitat per part de la Unesco, en el que es farà un passi especial del Documental Enxaneta en 3D als cines Segle XXI.

La sessió especial del passi del documental “Enxaneta 3D” del proper dijous 16 de febrer, organitzat pel Rotary Club de Terrassa, comptarà amb la presencia del Delegat de la Unesco, Àngel Morillas així com dels representants del Fons Emili Miró i dels Presidents de les colles Castellers de Terrassa, Mario Pena, i Minyons de Terrassa, Enric Cardús. L’acte també comptarà amb la presencia de representants d’entitats de la ciutat i del Regidor de Cultura de l’Ajuntament de Terrassa, Amadeu Aguado i del president del Rotary Club de Terrassa, Santi Rius.

El documental serà presentat per Joan Ramon Anguera, director executiu del programa de castells de tv3. “Enxaneta” és un documental en 3D, produït per Televisió de Catalunya, sobre el món dels castells. Amb la participació de rellevants castellers de diverses colles, “Enxaneta” representa un viatge de tota la família castellera a través dels conceptes que sempre han definit els castells: valor, força, equilibri i seny. I aborda temes poc tractats fins ara, com la por i el risc que representen les caigudes. Partint de la gravació integra en 3D del Concurs de Castells de Tarragona del 2010, “Enxaneta” explica amb la veu d’una nena tot el que experimenten els castellers quan afronten la consecució d’un castell.

Al final de la projecció del documental es demanarà als qui ho desitgin que facin una aportació voluntària i anònima a favor del Banc d’Aliments de Terrassa, “El Rebost”. La sessió a la que només es podrà accedir per invitació, començarà a les 22:00 i està previst que finalitzi sobre les 24:00 hores. Si algu està interessat en assitiur-hi cal que ho comuniqui a rotaryterrassa@gmail.com

Enviat per: SRC | 8 febrer, 2012

Plenari amb la Nuri Escudé sobre la Sardana


El darrer plenari ha començat amb la lectura d’uns pensaments a càrrec del Josep Rifà i posteriorment s’ha donat pas a la presidenta del Rotaract Vallès que ens ha fet el resum d’activitats que han portat a terme en el darrer curs i ens ha avançat els propers projectes que ja tenen planificats fins al final de l’actual i dels que podem destacar l’organització de l’Assemblea tridistrital o el viatge que faran a Rússia per assistir a una de les conferencies internacionals més importants del món dels Rotaracts.

Posteriorment, el secretari del club, ha comunicat als socis que es donarà inici el curs d’art i que la sortida a Sant Llorenç d’aquest mes es farà el proper dissabte dia 18 de febrer. També s’ha anunciat que hem rebut la carta on ens concedeixen la possibilitat de crear el Club Interact Terrassa per nois i noies de 14 a 18 anys i que serà el primer del districte 2202. En el decurs del sopar s’han lliuratvtambé les primeres entrades pel passi del documental “Enxaneta 3D” del proper dia 16 de febrer.

Per finalitzar el plenari hem comptat amb la Nuri Escudé, que ha realitzat una magnifica conferència sobre el món de la Sardana, amb una introducció històrica sobre el món dels instruments i de com han evolucionat fins a conformar l’estructura de la cobla actual. A continuació, ha repassat els orígens de la dansa, així com les variacions que ha sofert al llarg dels anys, per finalitzar fent un repàs a les noves tendències que auguren un interessant futur a la sardana, ja sigui en les audicions orquestrals com el l’anomenada Sardanova i és que La Sardana no ha parat mai d’evolucionar, intentant adaptar-se sempre als gustos de cada època.
Al finalitzar la presentació, que ha comptat amb una presentació amb power-point amb vídeos i àudios per amenitzar les seves paraules, ha obsequiat a cada assistent amb un llibre sobre “les sardanes i els esbarts a Terrassa” i un CD editat per celebrar que Terrassa va ser nomenada ciutat pubilla el 1998, en el que es recullen 15 sardanes relacionades amb la nostra ciutat i de les que podem destacar l’anomenada “Terrassense“, ja que va ser una troballa feta per el col•leccionista Rafael Comas. Es tracta d’una sardana del 1906 escrita per a l’antiga cobla de tres quartans.


En el proper plenari del dia 7 de febrer la Nuri Escudé, presidenta de l’Agrupació Folklòrica Amunt i Crits i Vice-presidenta de l’Unió de Colles Sardanistes de Catalunya, donarà una conferència a la seu del Rotary Club de Terrassa sobre “La Sardana”.
Saber els seus orígens, entendre el que ha significat per la cultura catalana, repassar la seva història, conèixer els instruments de la cobla entre d’altres particularitats faran que aquesta presentació sigui especialment atractiva.
Com diuen els versos d’en Joan Maragall: “La sardana és la dansa més bella de totes les danses que es fan i es desfan; és la mòbil magnífica anella que amb pausa i amb mida va lenta oscil.lant”.

Enviat per: SRC | 29 gener, 2012

Excursió a can Garrigosa i can Pèlags


L’excursió ha començat amb un temps plujós, però que no ens ha fet defallir ja que hem confiat que no podria amb les nostres ganes de completar la sortida.
Hem deixat els cotxes a l’aparcament del costat de la Torre de l’Àngel, a la dreta de la carretera de Terrassa a Mura.
D’aquí i preparats per si ens queia un xàfec, hem travessat la riera de les Arenes i ens hem enfilat per un camí marcat amb la senyal de “la Mola” i que en suau pujada ens ha dut fins a la Masia de can Garrigosa, coneguda antigament com a mas Comelles. La masia data del segle XI i, segons un document de l’any 1.505, Macià Garrigosa, fill de Cal Garrigosa de Súria, comprà a Pau Comelles, forner de Barcelona, el mas anomenat Comelles, situat a la parròquia de Matadepera.
Hem rodejat la masia per la seva esquerra i hem pogut veure una colla de cavalls pasturant en els camps del davant i prop d’un gran roure.
Ara el camí s’endinsa en una zona boscosa, però continua amb un traçat molt ample que fa bo de caminar, mentre travessem un petit bosc d’eucaliptus. Sense cap dificultat hem fet la darrera pujada fins arribar a la masia de can Pèlags. Just al rodejar-la per la seva part est hem agafat un camí a la nostra dreta que a les poques passes i sota un alzinar ens ha permès admirar l’avenc de can Pèlags, amb l’obertura protegida per una reixa de ferro.
Sota l’alzinar hem parat per fer l’esmorzar i petar la xerrada. Desprès hem refet el camí fins a la casa i l’hem rodejat per baixar pel camí de la seva cara nord (aquí es pot observar l’única finestra que queda de l’antiga masia de Can Pèlags (1.561), dita antigament “Sa Busqueta”. La construcció actual és de principis del segle XX.
L’ample camí es dirigeix cap a la riera de les Arenes, però abans d’arribar-hi podrem observar a la nostra esquerra la masia de la Barata i una mica més endavant i a la dreta les restes d’un antic forn de calç.
Un cop a la riera, baixem resseguint la seva llera en direcció oest fins a retrobar el camí que ens du a l’aparcament on havíem deixat els cotxes. Just on s’agafa el camí de la riera a l’aparcament podrem observar a la dreta les restes de l’antic pont de Can Robert que es va esfondrar en les riuades del 1962.
Abans d’agafar els cotxes hem anat a fer una ullada a la torre de l’Àngel, del 1908, obra de l’arquitecte Lluís Muncunill i on cal destacar els seus arcs parabòlics en finestres, portes i en la galeria de la façana sud. En alguns elements decoratius veiem la utilització del trencadís així com interessants forjats en baranes, reixes i portes. Avui és propietat de l’Àngel de l’Imperial.
Una caminada suau molt recomanable per a totes les edats i que permet gaudir d’una zona molt bonica del Parc.

 


En la presentació sobre el projecte de construcció d’una escola a la regió d’Anantapur en  Lancy Dodem, representant de la Fundació Vicente Ferrer a Espanya, ha destacat que aquest projecte és molt important ja que la construcció d’aquest tipus d’equipament serveix per els pobles de l’Índia per moltes altres coses que per donar classes als infants.
Aquesta escola, anomenada complementaria, esdevé un local per la comunitat on poden reunir-se o poden desenvolupar-hi activitats comunals i de cohesió. Aquesta escola serà construïda a més per els propis habitants del poble de Thamminayanipalli , amb l’objectiu de que valorin el que costa aconseguir fer realitat aquest edifici i en tinguin cura de la seva conservació i manteniment.
El Rotary Club de Terrassa a més de comptar amb la col•laboració de la Fundació Vicente Ferrer, comptarà amb l’ajuda d’un Rotary Club de la regió d’Anantapur, ja que així tindrà dret a rebre una subvenció compartida per part de Rotary International, que doblarà la quantitat aportada per ambdós clubs. La quantitat necessària per la construcció d’aquesta escola és de 9.200 €
En la seva exposició en Lancy Dodem ens ha explicat que ell va néixer en la casta dels intocables, la més pobra de l’Índia, i que quan neixes intocable ja no pots canviar mai més la teva casta. Ell mateix de petit sabia que no podia tocar a altres nens de castes superiors i ni tant sols podia mirar-los sinó que tenia que abaixar el cap quan es trobava al seu costat.
Avui el sistema de castes està abolit per llei, però en realitat segueix ben vigent ja que la mentalitat de la societat no ha canviat.
El President del Rotary Terrassa, en Santi Rius ha reiterat que aquesta escola aviat serà una realitat i que el poder reunir els diners per fer-ho possible ha estat en part gràcies als membres del club i també, en part, per les ajudes d’altres ciutadans que han donat suport als concerts i activitats que el club organitza periòdicament a Terrassa. Per aquest motiu aquesta escola serà en part del Rotary, però també de tots els terrassencs.
En el decurs del plenari s’ha realitzat la lectura d’uns poemes per part de la Carme Espí i s’ha anunciat que el termini per apuntar-se al Curs d’Art es dona per finalitzat. La primera sessió del curs es farà el 8 de febrer i comptarà com cada any amb l’Àngel Morillas com a professor. El secretari del club ha explicat les darreres novetats i el president ha anunciat els propers grans esdeveniments: dia 16 de febrer: passi de la pel•lícula Enxaneta 3D als cines segle XXI i 3 de març: dinar i concert solidari al vespre, amb la Polifònica de Puig-Reig.

« Newer Posts - Older Posts »

Categories